vrijdag 18 juni 2010

Roos Van Acker over Sofie Van Moll en 'Goeie vrijdag'


Als ik elke vrijdag naar 'Goeie vrijdag' zap, druipt het enthousiasme van mijn flatscreen. Samen met Sofie Van Moll praat, lacht en jodelt Roos Van Acker (33) zich naturel door de wensen van de Vlaamse burger heen. Roos over gezellig winkelen en intense horror: 'Ik ben en blijf een twijfelbeest.'

Aflevering zes van 'Goeie vrijdag' is net achter de rug. Alles goed met je?
Roos Van Acker: 'Ja hoor. Al merk ik dat mijn agenda al weken, zo niet maanden vol staat met het vierletterwoord werk! Het programma Goeie vrijdag is feelgood-tv en al mag het naar mijn mening best wat stouter, net als met die naakt kalender, maar het is goed gemaakt. Het is wel heftig, ik en Sofie Van Moll crossen van hot naar her en mijn emoties worden van links naar rechts geslingerd. Het ene moment is beklijvend emotioneel en tien minuten later kunnen we wat gekscheren. Het ene moment krijg ik een brief van een vrouw en praat ik over mijn overleden vader, enkele tellen later geniet ik van de blijdschap van de mensen die een goede vrijdag hebben. Het is best heavy, soms moet ik op mijn tanden bijten om die emotionele rollercoaster de baas te kunnen. Maar begrijp mij goed. Ik werk graag en ik zeur niet, maar ik zou ook wel eens supergoede vrije dagen willen hebben.

Wat zijn eigenlijk 'goede' dagen voor jou?
'Op slechte dagen gaat de wekker af en moet ik diep nadenken welke dag het is, wat ik allemaal moet doen en als ik dan in mijn agenda kijk, blijk ik geen seconde voor mezelf te hebben. Dus heb ik liever goede dagen zoals we er recent enkele hebben gehad. Warme, of beter, draaglijk warme dagen met een goed schijnende zon, wat wind en een lege agenda. (lacht) Mijn laatste goede dag was vorige week zaterdag. Nadat ik was afgekickt van de opnames met Sofie Van Moll, kon ik eindelijk nog eens lekker lang uitslapen. Dat was trouwens verschrikkelijk lang geleden. En weet je wat ik na het ontbijt heb uitgespookt? Ik heb mijn boodschappen gedaan! Dat was al enkele weken geleden en ik had dringend vuilniszakken nodig.'

Hoe mag ik mij een winkelende Roos Van Acker in een supermarkt voorstellen?
'Ik ben uitgerust in gevechtskledij, zet een leesbrilletje op mijn neus en klem een boodschappenlijstje in mijn rechterhand. En dan slenter ik echt door alle gangen. Je moet weten dat ik dat zeer graag doe, zo naar de Colruyt, de Carrefour of Delhaize rijden, de grootste kar nemen, uren shoppen en weten dat even later al mijn kasten en ijskast gevuld zijn met lekkere yoghurt, pasta, lekkere kazen, tomaatjes en een vers gesneden brood. Ik heb de laatste tijd te vaak een vieze lasagne opgewarmd of een take-awaypizza besteld. Ik ben ook zo'n koper die de allernieuwste koekjes of deegwaren eens wil uitproberen. Onlangs kocht ik Hertakoekjes die je zelf in de oven kan bakken. Snel en heerlijk! Ik heb trouwens niets liever dan een huis dat ruikt naar versgebakken koekjes of brood. Ja, de kar moet vol! De oorlog zou wel eens kunnen uitbreken. Of ik een envelopje bij me heb met knip- en kortingsbonnen? Neen, nog niet. Het schijnt dat je daardoor veel kan besparen op je kassarekening. Dat moet ik dan toch eens in overweging nemen. Wat een raar gesprek zeg.'

Het is een consumenteninterview, Roos Van Acker. Wat was je laatste miskoop in een grootwarenhuis?
'Om veel afwas en tijd uit te sparen kocht ik eens een bus met daarin kant-en-klare deeg waar je alleen melk hoeft aan toe te voegen. Na het schudden kun je volgens de bijsluiter lekkere pannenkoeken bakken. Wel, dat lukte niet bij mij. De helft van de bloem bleef aan de onderkant van die bus kleven. Mijn pannenkoeken mislukten of waren flets. Af en toe koop ik wel eens voorgebakken pannenkoeken bij de bakker, maar het beste alternatief is zelf de deeg bereiden en zelf pannenkoeken bakken. Piet Huysentruyt mag altijd eens komen om uit te leggen waarom de truc met de bus niet lukt!'

Mag ik ervan uitgaan dat 25 tot 35 procent van jouw ijskast in beslag wordt genomen door yoghurt-, pudding- en ijspotjes?
'Absoluut. En ik geef toe dat ik een afwijking heb. Ik rij soms helemaal tot in Nederland om stracciatellayoghurt en dubbelvla te gaan kopen. Dat is typisch Hollands en dat vind je bij ons helaas niet. Dubbelvla wordt verpakt in een karton van 1 liter en in zo'n pak zitten twee smaken. Heerlijk is dat! Bijvoorbeeld vanille en chocolade, aardbei en vanille, karamel en vanille, enzovoort. Als je het karton niet schud, giet je de twee soorten vla netjes naast elkaar in je bord. Schud je wel, dan creëer je een schilderij en een goede smaakmix. Dubbelvla moet een rage worden in Vlaanderen! Er bestaan zelfs diehards die twee kartons dubbelvla mengen. Maar ik ben nog niet in het dubbeldubbelvlastadium. (lacht) Mag ik je meegeven dat ik niet alleen in een supermarkt te vinden ben op een goede dag?'

Ja hoor.
'Wel, na de boodschappen rijd ik naar zee om er net over de grens te wandelen door de wind in Nieuwvliet of Cadzand. Daar zijn de dijken niet volgebouwd met lelijke flatgebouwen en loopt er niet te veel volk rond. Het is heerlijk om uit te waaien op het strand en achteraf een lekkere, ongezonde bitterbal te eten op een terras.'

Met welke wens zou jij je inschrijven voor het programma 'Goeie vrijdag'?
'Als ik in een vliegtuig zit of in de tuin luier, droom ik ervan om van de ene op de andere wolk te springen en af en toe eens op zo'n zachte donzige wolk te blijven liggen om gewoon naar beneden te turen en te kijken wat er allemaal gebeurt op de wereldbol. Als de redactie daar niet toe in staat is, mogen ze mij altijd een speciaal reisabonnement cadeau doen. Namelijk een zeldzame gouden kaart waarmee ik op ieder moment van de dag een vliegtuig kan nemen en à la minute kan kiezen wat mijn bestemming is. Nu zou ik onmiddellijk naar Australië willen vliegen. Ik ben er nog nooit geweest en nu ik eraan denk: Het lijkt mij ook eens fijn om in eerste klasse te vliegen!'

Hebben er zich mensen aangeboden om via jullie programma aan 1 miljoen euro te geraken?
'Dat niet, daar bestaat trouwens de Nationale Loterij voor. Maar er was wel een man die doodleuk schreef dat hij een topappartement aan zee wilde met drie slaapkamers, zicht op zee en twee garages. Best grappig.'

Wat zou jij met 1 miljoen euro doen?
'Ik zou dat geld niet aannemen, want voor wat hoort wat. Als er geen emotionele return wordt verwacht, zou ik het weggeven aan vrienden en non-profits. Als ik het voor mezelf moet houden? O, dan vertrek ik op wereldreis en blijf ik overal rondvliegen, kamperen en rondtrekken tot het geld helemaal op is.'

Komen er in de volgende afleveringen van 'Goeie vrijdag' mensen aan bod die een totaal nieuw leven willen beginnen?
'Die vraag hebben Sofie Van Moll en ik nog niet binnengekregen. Het valt wel op dat we heel veel mails en brieven krijgen van mensen uit de banksector. Ik durf mij niet uitspreken of dat wil zeggen dat die mensen van escapisme houden of dat ze de gemiddelde Eénkijker zijn.' (lacht)

Hoe zou jouw tweede leven er trouwens uitzien? Roos als gids op de Himalaya of als undercoveragente bij de CIA?
'Zot! Ik wil niets veranderen aan mijn leven, zo is het goed. Ik beleef enorm veel avonturen in dit programma. Ik kom op plaatsen in Vlaanderen waar ik nog nooit geweest ben. Ik ontmoet fijne, vreemde, gelukkige en ongelukkige mensen. Ik hou van human interest en wil dit in de toekomst blijven doen. Raar maar waar, ik had enkele seizoenen geleden een formatje klaargestoomd waarin ik de religies wilde belichten met als titel In Godsnaam. Het is wel leuk om te weten dat ik niet de enige ben die met human interest bezig is.' (lacht)

Geloof jij zoals zoveel Vlamingen in kaartlezers, horoscopen, pendelaars en waarzegsters?
'Ik heb nog nooit een waarzegster of een pendelaar bezocht. Ik geef toe dat ik mijn horoscoop graag lees. Ikzelf ben een Weegschaal. De karakteristieken van de Weegschaal kloppen wel bij mij. Ik kan nooit kiezen, ben en blijf een twijfelbeest, wil aandacht, hou van harmonie en loop weg van ruzies. Als ik iemand nieuw leer kennen, ben ik zeer benieuwd naar zijn of haar horoscoop. Als amateur-astroloog vraag ik dan meteen: Wat is uw sterrenbeeld? En dan analyseer ik mensen op hun sterrenbeeld. Ah, u bent een Schorpioen? Even nadenken wat de kenmerken zijn. En als dat na wat research tegenvalt, denk ik: Liever niet té goed kennismaken met elkaar! En dan loop ik weg.' (lacht)

Wat doe jij met drie toverstokjes?
'Met het eerste wens ik dat ik het eerste toverstokje levenslang kan gebruiken! Zo kan ik blijven wensen en toveren. Met het tweede wens ik mijn vader terug en met het derde stokje wens ik dat mensen elkaar kunnen begrijpen, ruzies bijleggen, oogkleppen afleggen, leren praten, onbevooroordeeld door het leven gaan, rechtvaardig denken.'

Roos, je werd in het verkeerde tijdsgewricht geboren!
'Ik blijf hopen en mocht er een teletijdmachine bestaan, zap mij dan maar naar de middeleeuwen. Ik hou wel van die kruistochten, koninginnen in gewaden, heksen, lijfstraffen en die bloederige praktijken. Ik bezoek graag het Gravensteen in Gent om de foltertuigen te bekijken. Ik zie graag zo'n duimklem, een schandpaal of een pijnbank. (lacht) Ja, ik weet het, het is een rare kronkel in mijn hoofd. Als er zoiets te zien is op televisie, blijf ik meteen hangen. Ik ben trouwens gek op historische films à la Joan of Arc, The name of the rose, King Arthur of Elisabeth. Ook horror- en zombiefilms gaan er vlot in bij mij. Dingen als Hellraiser, Saw I tot Saw VI en District 9 vind ik top. Het gevoel dat gruwelen en angst met zich meebrengen, vind ik geestig. De stress, de onzekerheid, het afgrijzen en die schrik kun je niet controleren, het overkomt je gewoon. Plots giert er adrenaline door je lichaam en word je nerveus. Dat is fantastisch! Maar anderzijds moet je wel een zieke geest hebben om bloederige scenario's te bedenken met menseneters, zombies, gekken met hakbijlen en halve garen met elektrische zagen die allemaal knusse dorpjes aanvallen. In welke slechte wereld leven wij eigenlijk?

Laatste vraag. Wat mist de wereld om een goede wereld te worden?
's Morgens gratis koffie op elke hoek van de straat en bij uitbreiding ook aan elke afrit is een goed begin. Kun je daar morgenvroeg niet voor zorgen?'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten