dinsdag 14 februari 2012

Sofie Van Moll viert Pasen in Lapland voor Weg van de Wereld


Sofie Van Moll viert Pasen in Lapland voor Weg van de Wereld.

De periode van Pasen is een feestelijke tijd in Noors Lapland. Op maandag 13 februari trekt Sofie Van Moll in 'Weg van de Wereld' naar het Hoge Noorden om er het Samische paasfeest mee te maken. Ze leert er ijsvissen en neemt er deel aan het WK rendierracen. De paastijd is traditioneel een feestelijke tijd voor de Samen, een van oorsprong nomadisch volk dat in het Noord-Europese Lapland woont.

In de volksmond worden de Samen ook wel eens Lappen genoemd, een term die ze zelf als een belediging ervaren. De periode rond Pasen en het begin van de lente waren eeuwenlang hét piekmoment voor Samische huwelijken en doopfeesten.

De oorspronkelijke paasmarkt is de laatste decennia uitgegroeid tot een uitgebreide festivalweek met tal van sportieve en culturele evenementen. Enkele dagen voor Pasen trekt Sofie Van Moll naar Finnmark, het koudste gebied van Noorwegen en het centrale leefgebied van de Samen.

Vorige week ging Sofie Van Moll nog naakt in een warme Russische sauna, deze week is ze te vinden in het desolate witte landschap boven de poolcirkel, er wonen zelfs meer rendieren dan mensen.

Jonna, een telg uit een grote familie rendierhouders, neemt Sofie Van Moll mee op sleeptouw. Hij leert haar niet alleen ijsvissen, maar bereidt haar ook voor op het hoogtepunt van het paasfestival: het WK rendierracen.

'Weg van de Wereld' met Sofie Van Moll, ieder maandag om 21.25 uur op Eén.

Sofie Van Moll is zwanger van haar eerste kindje. Maar seks is voor haar zeker geen prioriteit, vertelt ze in Humo voor de 7 hoofdzonden van Sofie Van Moll. "Als ik een lijstje zou maken, zou seks niet bovenaan staan. Voor mij zijn vriendschap, genegenheid, vertrouwen en vooral rust belangrijker in een relatie dan seks."

"Spanning en kicks zijn niet echt aan mij besteed. Ik vind zeker niet dat seks beperkt moet blijven tot het echtelijke bed, en soms mag het ook wat wilder. Maar ik heb geen behoefte aan al te ingewikkelde standjes, hulpstukken of rollenspelen. En perversiteiten zoals sm zijn helemaal niet aan mij besteed", steekt Sofie Van Moll van wal in Humo voor de zeven hoofdzonden.

"Maar preuts ben ik niet: ik heb het ook al eens in een auto gedaan, maar dat was toch vooral een heel ingewikkeld gedoe, met dat stuur dat constant in de weg zat. Voor mij is seks geen ernstige aangelegenheid, maar iets waar je samen lol aan moet beleven: er mag gelachen worden in bed", aldus Sofie Van Moll.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten